tirsdag, september 12, 2006

2. bryg - en rød Tuborg .... måske

Brugte søndagen på at brygge en halvtør, humlepræget, let bitter mørk øl i stil med Rød Tuborg .... håber jeg.

Brygget på Pilsnermalt, Munichmalt, Cara aromamalt, Røgmalt samt mørk spreaymalt. Efter mine beregninger skulle det give 20-22 liter bryg med en OG på 1055, men et eller andet er gået galt, for jeg er endt med kun 15 liter og jeg har endda måtte tilsætte lidt sukker og brunfarin for at få sukkerindholdet op på et acceptabelt niveau.

Det var første gang, jeg selv skulle stå for mæskningen (Mæskning = udvinding af sukkerstoffer fra malt i vart vand). Forsøgte at holde temperaturen på 50-60 grader i ca. 100 minutter. Temperaturen røg dog op i noget nær 65-70 grader til at begynde med og det er måske en af forklaringerne på det dårlige udbytte.
En anden god forklaring er, at jeg selv har valset malten i min kaffekværn ... og DET er dumt, kan jeg godt sige. Det er lettere at lave mel, end det er at få malten delt i passende stykker (valset). Mit ”mel” er nok hovedårsagen til det lave udbytte :o)

Men ikke nok med det, for jeg har også plasket lige rigeligt med brygget under mæskningen. Min entusiasme med at brygge og gøre det så godt som muligt resulterede i, at jeg konstant tappede varm mæske ud og plaskede det tilbage i gryden. Det skal man ikke, har jeg efterfølgende læst. Så blev jeg så klog.

Fiskede efter 100 minutter malten op med min nyindkøbte maltpose, som jeg så til gengæld er rigtig glad for. Tilsatte humlen af 3 omgange. 65 g var med i 60 minutter, 25 g i 10 minutter og endelig 5 gram i et minut. Al humlen kogte med i ligeledes nyindkøbte humlesokker og også det er smart.

Nedkølede brygget på 2-3 minutter. Hele brygdagen begyndte med rengøring af udstyr ved 12 tiden og da jeg tilsatte gæren i det 22 grader varme bryg, var der gået ca. 6 timer. En hyggelig og meget lærerig dag var gået. Duften af malt og humle hang i køkkenet det meste af tiden .... herligt; Grete valgte at forlade huset, for hun synes det lugtede forfærdeligt! Sådan er vi så forskellige ;o)

Aftensmaden kom på bordet og jeg nød en Carls Lagerøl. Synes faktisk mit bryg har mange ligheder med den, håber jeg får ret. Aftenen gik og der kom ikke ét blob fra spanden. Med bange anelser gik jeg i seng. Stod op næste morgen og så til brygget. Ikke en lyd kom der fra det. Nu var jeg bange og lidt nede. Om aftenen var der kommet lidt gang i spanden, men ikke meget.

Jeg besluttede at give gæren en omgang starthjælp. Opløste en masse sukker i en kop kogt vand og tilsatte det. Om det er det, eller om gæren bare skulle bruge tid, ved jeg ikke, men her tirsdag går det meget bedre og det blobber, som det skal. Satser på at kunne flaske 12-14 liter Lagerøl om en uges tid.

Ingen kommentarer: