lørdag, august 11, 2007

17. Mørk bitter lager

Første bryg efter sommerferien blev dikteret af mine malt og humle rester. Ikke alle rester er brugt, men nu er der ryddet pænt op på ”lageret” og jeg synes selv jeg fik flikket et fint bryg sammen.

Ca. 20 liter mørk bitter lager

2 kg. Munich malt (25 ebc)
1 kg. Pilsner (3 ebc)
500 g Spreymalt (light 7 ebc)
250 g Cara Munich (100 ebc)
250 g hvedemalt (3 ebc)
250 g Cara hvede (120 ebc)
235 g Röstet barley (1200 ebc)

Mæskeprogram: 50 grader i 20 min, 64 grader i 50 min, 72 grader i 20 min og endelig 78 grader i 10 min. Alt i alt forløb opvarmning lige efter planen og der blev rørt konstant under alle opvarmningerne.

Efter malten var siet fra blev de ca. 20 liter bragt i kog og 60 g Hersbrucker (3,8% alpha) blev tilsat i 60 minutter. 15 min før slut blev yderligere 40 g Hersbrucker og 30 g Pioneer (9% alpha) tilsat sammen med 3 g klaringsmiddel. 5 min før slut blev 35 g pioneer tilsat og det gir alt i alt en meget bitter øl ifølge beregningerne. Mørk lager skal have en bitterhed på mellem 25 og 40 IBU. Min øl har ikke mindre end 58 IBU, men min erfaring siger mig, at det nok skal gå, bare jeg lader øllet blive på flaske i nogle måneder. Gæren er en US-56 tørgær.

Brygget vil blive etiketteret med fire forskellige etiketter, da det skal bruges til børnenes fødselsdage i oktober – november.


Brygget er meget mørkebrunt og på gærtanken er det nærmest sort.

Ingen kommentarer: