søndag, februar 11, 2007

10 . Pilsner til Julies konfirmation

Brygget 25 liter god dansk pilsner til Julies konfirmation i maj. Forventer en gylden (ravfarvet) let drikkelig pilsner a la bryg no. 4. Lidt længere ned på siden har jeg lavet første oplæg til Malenes konfirmationsøl .... selvom der er længe til :o)
Opskriften:
3,65 kg Pale Ale malt (7 ebc)
1 kg. Pilsner malt (4 ebc)
1 kg. Cara-hell malt (25 ebc)
100 g Spitz malt (4 ebc)

Kogeprogrammet var 90 minutter ved 65 grader og 10 minutter ved over 72 grader. Humlen er Saaz 3,8 % alpha. 80 g kogt med i 60 minutter og 20 g i 15 minutter.
Gæren var en s-23 tørgær ... genbrug fra ”Morfars Pilsner” bryg no. 7.

Gæren blev start aftenen i forvejen med et par skefulde almindelig sukker og den var i hopla da den blev tilsat. Gæringen var i gang med det samme.

Det er nu andet bryg hvor jeg genbruger gæren fra et tidligere bryg og det virker fint ... ja faktisk bedre end første gang gæren blev brugt.

Jeg havde ved dette bryg gang i to gryder, en lille på 5 liter og en stor på 20. Efter at have kogt malten i 20-30 minutter tappede jeg 3-4 liter af den store gryde over i den lille. Med jævne mellemrum blev det hældt tilbage og noget nyt tappet af. På den måde undgår jeg at tilsætte så meget rent vand ved afslutningen af brygget og det kunne ses på effektiviteten. Normalt ligger jeg på ikke meget mere end 68-70 men her var jeg oppe på 75%.

Ingen kommentarer: