mandag, oktober 23, 2006

4. bryg - Pilsner

Efterårsferiens sidste dag blev brugt på at brygge en pilsner. Opskriften er igen fra Spar købmanden i Vejers. Brugte det meste af syv timer på brygget.

Malten var købt valset og mit brygudstyr begynder at fungere efter hensigten. Jeg har tilmed fået styr på det med temperaturen, og den blev hele eftermiddagen holdt i det optimale interval, som for denne øl var 65-68 grader.

I modsætning til sidste bryg, så huskede jeg denne gang at tilsætte klaringsmidlet Protafloc til øllet sammen med den sidste humle, så alt i alt forventer jeg en flot vellykket pilsner. Nu skal jeg selvfølgelig ikke drikke skindet før bjørnen er brygget ..... eller hvad det nu hedder, for jeg har hørt og læst mange gange, at lige netop en pilsner, er rigtig svær at få til at lykkes.

Det skyldes bl.a., at det er en overgærdet øl, at den skal gære i lang tid ved lav temperatur (9-15 grader) og endelig, at det er en øl, der ikke indeholde urenheder så som grums, slør eller bundfald.

Min pilsner er nærmest kobberfarvet, så der er ingen farve at gemme urenhederne bag. Samtidig er det vigtigt, at der dannes tydeligt skum, og at øllet indeholder en stor mængde CO2.

Lidt forbedringer på siden er der også blevet til. Til højre kan du nu under ”fornuftige links” finde en gratis bog om øl. I det hele taget bestræber jeg mig på at slette kedelige links og komme med nye, når jeg falder over sådanne.

Ingen kommentarer: