lørdag, juli 01, 2006

Vær at vide før du bestiller :-)

Jeg er hobbybrygger, så jeg lever på ingen måde af at lave øl. Jeg er ikke moms registreret eller underlagt nogen kontrolmyndigheder, så du skal opfatte det, som når du køber friskplukkede jordbær ved landevejen.

Prisen er, lidt afhængig af type, ca. 250 kr. for 10 liter afhentet på min adressen.

Rene flasker
Rengjorte flasker er et absolut must og det kræver desværre lidt arbejde. Når du afhenter dit bryg, kommer du med rengjorte flasker. På den måde slipper vi for at afregne flaskepant.

Rene flasker er flasker uden mug i bunden og uden etiketter og lim. Du får flaskerne rene ved at lade dem ligge i vand i nogle timer. Etiketterne falder næsten af af sig selv og limen kan vaskes af med en opvaskesvamp. Hvis der er mugpletter i bund af flaskerne, får du urenhederne ud ved at lade flasken stå med en opløsning af vand og soda (flaskerens) eller en mild opløsning af vand og klorin i nogle dage. Husk at skyl efter med koldt vand et par gange. Alle ølflasker kan bruges, bare de passer til en almindelig ølkapsel.

Hvilken øl og hvor meget skal du bruge?
Du kan overveje at bestille flere modeller på én gang. Næsten alt kan lave – pilsner, classic, porter, hvede, mørk hvede, julebryg eller …. ja du kommer bare med et forslag, så skal jeg nok melde fra hvis jeg ikke mener, det kan laves. Du kan også sige hvad du skal bruge det til, så hjælper jeg dig med valget.

Alt hjemmelavet øl har lidt bundfald og det er helt uskadeligt. Bundfaldet er gærrester efter den gær, der er med til at danne kulsyren i flasken. Normalt er bundfaldet fast og bliver i flasken, når den hældes (forsigtigt) op. Skulle lidt af bundfaldet komme med ud i glasset, bevirker det kun, at øllet mister lidt af sin klarhed. Det er ligesom med dyr vin, her er der også bundfald i flasken!

Hjemmebrygget øl smager af meget mere end de billige øl de fleste danskere køber i kassevis. Hjemmebrygget øl, som det jeg laver, er fuldt på højde med øl fra alle de nye bryggerier, altså øl til en 15-50 kr. flasken.

Jeg bruger ikke ekstrakter, færdige ølsæt eller andre hop over gærdet hvor det er lavest. Af samme årsag tager det minimum en måned fra bestilling, til øllet kan hentes.

Nu du har læst alt det her, er du ved at være klar til at kontakte mig. Du kan skrive til mig ved at
klikke her.

Vil du tilbage til forsiden klik her


Med venlig hilsen
Sten Jacobsen

Ingen kommentarer: