søndag, august 27, 2006

Medens vi venter

Allerede på selve brygdagen for første bryg besluttede vi os for, at det var oplagt med en juleøl næste gang. Vi fandt en opskrift på et julebryg hos Spar Vejers. Vi kunne (til vores glæde ;-) ) se, den først ville være drikkeklar om ca. 3 måneder, så det var bare om at komme i gang med det samme ;o)

Der er lidt langt til Vejers, og da jeg har påtaget mig opgaven at købe ind, har jeg i sparsommelighedens interesse besluttet (så var argumentet for tredje bryg også på plads), at der skal købes ind til både en juleøl og en selvopfundet øl. Hvor svært kan det være? Det er vel lidt som at bage. Man skifter noget af melet ud med noget andet og vupti, så har man et helt andet brød.

Jeg vil i al fald gøre forsøget og har flikket en opskrift sammen. Målet er en øl a la Rød Tuborg ... som jeg husker den! En mørk øl, med masser af smag og uden så megen sødme. Jeg mener der var lidt våd rugbrød og en anelse røg over smagen :o)

Som i en bageopskrift er det også i ølbrygningen vigtigt, at de forskellige ingredienser står lidt i forhold til hinanden. Blander du f.eks. 1 liter vand og 2 æg med 100 gram mel og en pakke gær, så er det svært at få det til at ligne brød. Et vist forhold mellem tingene er at foretrække. Heldigvis er der hjælp at hente - ikke mht. til bagning forstås - men med hensyn til håndbrygning her på BeerCalc.

BeerCalc indeholder et hav af offentlige opskrifter, som andre har prøvet (måske!) og i enkelte af opskrifterne er der en lille beskrivelse af fremgangsmåde og måske tilmed af resultatet. Men lige så vigtigt er det, at du på BeerCalc kan prøve dig frem med nye sammensætninger. Hvis du vil vide mere om hvordan siden bruges, så start her.

Jeg har lagt min egen opskrift ud og du finder den under navnet Rød Labri No1. Med Rød Labri er der lagt op til, at det hele skal være mere selvgjort. Malten er indkøbt uvalset, så jeg måtte investere i en kaffekværn. Jeg har ikke nogen anelse om, hvor lang tid jeg skal bruge på at kværne ca. 4,5 kg malt, men jeg kan se, at kværnen kan klare ca. 75 g pr. gang ........... :o(

Ingen kommentarer: